13/10/2016 tarihli ve 29856
sayılı Resmi Gazete’de yayınlanmıştır.
DOĞAL GAZ PİYASASI TARİFELER YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; doğal gaz piyasası
faaliyetlerine ilişkin tarifelerin hazırlanması, incelenmesi,
değerlendirilmesi, belirlenmesi, onaylanması, yayımlanması ve revizyonuna
ilişkin usul ve esasların düzenlenmesidir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; tarifelere ilişkin genel ilkeler
ile bağlantı, iletim ve sevkiyat kontrol, depolama, toptan satış ve perakende
satış tarifelerine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun ile
18/4/2001 tarihli ve 4646 sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanunu (Elektrik Piyasası
Kanununda Değişiklik Yapılması ve Doğal Gaz Piyasası Hakkında Kanun)’una
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Başkan: Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu
Başkanını,
b) BOTAŞ: Boru Hatları ile Petrol Taşıma
Anonim Şirketini,
c) Dağıtım şebekesi: Bir dağıtım şirketinin
belirlenmiş bölgesinde, işlettiği doğal gaz dağıtım tesislerini ve boru
hatlarını,
ç) Dağıtım şirketi: Belirlenen bir şehirde
doğal gazın dağıtımı ve mahalli gaz boru hattı şebekesi ile nakli
faaliyetlerini yapmaya yetkili kılınan tüzel kişiyi,
d) Depolama şirketi: Doğal gazın depolama
faaliyetini gerçekleştirmek üzere yetkilendirilen tüzel kişiyi,
e) Depolama: Günlük ve mevsimlik
değişiklikleri karşılamak ve doğal gaz temininin azalması veya durması ile
meydana gelen doğal gaz açığını gidermek amacıyla doğal gazın, sıvılaştırılmış
doğal gaz (LNG) veya gaz olarak depolanmasını,
f) İletim hizmet bedeli: İletim şirketinin
sunduğu doğal gaz taşıma hizmeti kapsamında, şebekeden çekilen birim Sm3 doğal
gaz için belirlenen bedeli,
g) İletim kapasite bedeli: Tedarikçinin talep
ettiği günlük azami doğal gaz miktarının iletim şebekesine getirdiği yüke ve
tedarikçiye ayrılan azami günlük kapasiteye göre belirlenen bedeli,
ğ) İletim şirketi: İletim faaliyetlerini
gerçekleştiren tüzel kişiyi,
h) İlgili mevzuat: Doğal gaz piyasasına
ilişkin Kanun, Yönetmelik, Tebliğ, Genelge ve Kurul Kararı ile ilgili tüzel
kişinin sahip olduğu lisans veya lisansları,
ı) İthalatçı şirket: Doğal gazın toptan
satış şirketlerine, serbest tüketicilere veya ihracatçı şirketlere satışı veya
yurt dışına doğrudan satışı amacıyla yurt dışından LNG veya gaz formunda doğal
gaz temin edilmesi faaliyetlerini gerçekleştiren tüzel kişiyi,
i) Kanun: 18/4/2001 tarihli ve 4646 sayılı
Doğal Gaz Piyasası Kanunu (Elektrik Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılması ve
Doğal Gaz Piyasası Hakkında Kanun)’unu,
j) Kesintili doğal gaz satışı: İlgili
taraflarca, sözleşme koşulları çerçevesinde, doğal gazın kesilebilmesi esasına
dayanan satışını,
k) Kesintili taşıma hizmeti: Sistem
kullanıcıları ile iletim şirketi arasında, sözleşme koşulları çerçevesinde,
doğal gaz taşıma hizmetinin kesilebilmesi esasına dayanan hizmeti,
l) Kesintisiz doğal gaz satışı: Doğal gazın
kesintisiz olarak sağlanması esasına dayanan satışını,
m) Kesintisiz taşıma hizmeti: Sistem
kullanıcıları ile iletim şirketi arasında doğal gaz taşıma hizmetinin
kesintisiz olarak sağlanmasını,
n) KUE: Temel Kullanım Usul ve Esaslarını
o) Kurul: Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunu,
ö) Kurum: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunu,
p) Lisans: Tüzel kişilere piyasa faaliyetinde
bulunabilmeleri için bu Kanun uyarınca Kurul tarafından her bir piyasa
faaliyeti için verilen izin belgesini,
r) Müşteri: Serbest veya serbest olmayan
tüketiciyi,
s) Ödeme bildirimi: 4/1/1961 tarihli ve 213
sayılı Vergi Usul Kanunu ile tanımlanan fatura ve fatura yerine geçen belgeler
ile diğer mevzuat uyarınca kabul edilen ödeme belgelerini,
ş) Parametre: Tarife hesaplamalarında,
ilgili mevzuat uyarınca uygulanan formüllerde yer alan ve tarife uygulama
dönemi süresince geçerli olan değerleri,
t) Piyasa faaliyeti: Doğal gazın iletim,
dağıtım, toptan satış, ithalat, ihracat ve LNG tesislerinde sıvı olarak veya
yer altı ve yer üstü tesislerinde gaz veya sıkıştırılmış gaz olarak depolanması
dahil olmak üzere alımı, satımı veya hizmet ve ticari faaliyetleri ile bu
faaliyetlere ilişkin işlemlerden oluşan faaliyeti,
u) Serbest olmayan tüketici (abone): Doğal
gazı kendi kullanımı için dağıtım şirketlerinden almak zorunda olan gerçek veya
tüzel kişiyi,
ü) Serbest tüketici: Yurt içinde herhangi bir
üretim şirketi, ithalat şirketi, dağıtım şirketi veya toptan satış şirketi ile
doğal gaz alım-satım sözleşmesi yapma serbestisine sahip gerçek veya tüzel
kişiyi,
v) Sistem kullanım bedeli: Dağıtım şirketinin
bir kWh doğal gazın müşteriye sunumu karşılığında elde edeceği; birim hizmet
bedeli, amortisman bedelleri ve diğer faktörleri içeren, belli bir tüketim
aralığındaki müşteriler tarafından ödenen, “birim hizmet ve amortisman bedeli”
ya da “taşıma bedeli”ni,
y) Standart metreküp (Sm3): On beş santigrat
derece (15 oC) sıcaklıkta ve bir virgül sıfır bin üç yüz yirmi beş (1,01325)
bar mutlak basınçta 1 m3 (bir metreküp)’lük hacim dolduran, su buharı içermeyen
ve üst ısıl değeri 9155 (dokuz bin yüzelli beş) kcal olan doğal gaz miktarını,
z) ŞİD: 26/10/2002 tarihli ve 24918 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Doğal Gaz Piyasası İletim Şebekesi İşleyiş
Yönetmeliği uyarınca, iletim şirketlerince hazırlanan ve Kurul tarafından
onaylanan şebeke işleyişine ilişkin düzenlemeleri,
aa) Tarife uygulama dönemi: İlgili tarifenin
yürürlükte olacağı, Kurul tarafından onaylanmış süreyi,
bb) Tarife: Doğal gazın iletimi, dağıtımı, LNG
veya gaz olarak depolanması ve satışı ile bunlara dair hizmetlere ilişkin
fiyat, hüküm ve şartları içeren düzenlemeleri,
cc) Tedarikçi: Serbest tüketicilere, toptan
satış şirketlerine, ithalatçı şirketlere, ihracatçı şirketlere, CNG dağıtımı,
iletimi ve satışı şirketlerine ve dağıtım şirketlerine doğal gaz satan
ithalatçı şirketleri, toptan satış şirketleri ve üretim şirketlerini,
çç) Ters yönde taşıma hizmeti: Ulusal iletim
şebekesinde akış yönünün tersine yapılan taşıma hizmetini,
dd) TÜFE: T. C. Başbakanlık Türkiye İstatistik
Kurumu tarafından aylık olarak ilan edilen Tüketici Fiyat Endeksini,
ee) Ulusal iletim şebekesi: Ulusal iletim
sisteminin bir parçası olan yüksek basınçlı boru hatlarını,
ff) Verimlilik hedefi: Dağıtım şirketlerinin
verimliliğinin arttırılmasının teşvik edilmesi için; yurt içi ve/veya yurt dışı
benzer uygulamalar göz önüne alınarak yüzde cinsinden tespit edilen parametre
kapsamında belirlenen hedefi,
gg) Yi-ÜFE: T. C. Başbakanlık Türkiye İstatistik
Kurumu tarafından aylık olarak ilan edilen Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksini,
ifade eder.
(2) Bu
Yönetmelikte geçmekle birlikte tanımlanmamış diğer terim ve kavramlar ilgili
mevzuattaki anlam ve kapsama sahiptir.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarife
Türleri ve Genel İlkeler
Tarife türleri
MADDE 5- (1) Piyasa faaliyeti kapsamında bu Yönetmelikte
düzenlenen tarife türleri aşağıdadır:
a) Bağlantı tarifeleri,
b) İletim ve sevkiyat kontrol tarifeleri,
c) Depolama tarifesi,
ç) Toptan satış tarifesi,
d) Perakende satış tarifesi.
Genel ilkeler
MADDE 6- (1) Tarifelerin düzenlenmesinde, doğal gazın
müşterilere güvenilir, yeterli, kaliteli, sürekli ve düşük maliyetli olarak
sunulması, mali açıdan sürdürülebilirliğin sağlanması, yatırıma imkân
sağlayacak makul ölçüde kârlılık, rekabetin gelişiminin desteklenmesi, ekonomik
verimlilik ve rekabet artışından sağlanan faydanın müşterilere yansıtılması,
çapraz sübvansiyon yapılmaması, teşvik esaslılık, eşit taraflar arasında ayrım
yapılmaması ve şeffaflık ilkeleri esas alınır.
(2)
Tarifelerde, tüzel kişilerin piyasa faaliyetleri ile doğrudan ilişkili olmayan
hiçbir unsura yer verilmez.
(3) Tarifesi
düzenlemeye tabi tüzel kişilere uygulanan idari para cezaları hazırlanacak
tarifelerde maliyet unsuru olarak yer almaz.
(4) Tarifesi
düzenlemeye tabi tüzel kişiler, ilgili mevzuat kapsamında belirlenen bedeller
haricinde hiçbir bedel uygulayamaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Talep
Edilecek Bilgi ve Belgeler, Tarife Başvurusu, Onayı ve Revizyonu
Talep edilecek bilgi ve belgeler
MADDE 7- (1) Tarifelerin belirlenmesi ve revizyonu amacıyla,
tarifeleri düzenlemeye tabi tüzel kişiler tarafından, ilgili mevzuattaki
hükümlere uygun olarak hazırlanan aşağıdaki bilgi ve belgelerden Kurumca
istenenlerin sunulması zorunludur:
a) Geçmiş yıllara ait mali tablolar,
b) Bir sonraki uygulama dönemine ilişkin
gelir-gider ve maliyet tahminleri,
c) Geçmiş yıllara ait tüketim ve satış
gerçekleşmeleri ile satışlara ilişkin tahakkuk ve tahsilat tutarları,
ç) Bir sonraki uygulama dönemine ilişkin
tüketim ve satış öngörüleri,
d) Geçmiş yıllara ait yatırım
gerçekleşmeleri,
e) Bir sonraki uygulama dönemine ilişkin
yatırım planları,
f) Hizmet kalitesine ilişkin bilgiler.
(2) Kurum
tarife çalışmalarına esas olmak üzere, birinci fıkrada sayılanlara ilaveten
gerekli gördüğü her türlü ek bilgi ve belgeyi lisans sahibi tüzel kişilerden
isteyebilir ve ilgili tüzel kişileri doğrudan görüşmeye çağırabilir.
Tarife başvurusu ve onay
MADDE 8- (1) Kurul tarafından onaylanan tarifeler ve
belirlenen usul ve esaslar, ilgili tüm gerçek ve tüzel kişileri bağlar.
(2) İlgili
tüzel kişilerce hazırlanacak tarife önerileri ile 7 nci maddede belirtilen
bilgi ve belgeler, ilgili mevzuat
uyarınca belirlenen süreler içerisinde Kuruma sunulur. Kurum ilgili tüzel
kişilerin mali verileri ve tarife önerileri ile piyasa verilerinden hareketle
tarifeleri belirler ve Kurul onayına sunar. Onaylanan tarifeler tarife uygulama
dönemi boyunca ilgili tüzel kişiler tarafından uygulanır.
(3) Usulüne
uygun olarak yapılmadığı tespit edilen tarife başvuruları, eksiklikler
giderilene kadar işleme konulmaz ve başvuru sahibine yazılı olarak bildirimde
bulunularak, eksikliklerin giderilmesi amacıyla süre verilir. Tüzel kişinin
başvurusunu zamanında yapmaması ve/veya eksiklikleri öngörülen sürede
gidermemesi halinde tarifeler Kurul tarafından resen belirlenebilir. Ayrıca,
ilgili tüzel kişi hakkında Kanunun 9 uncu maddesi hükümleri uygulanır.
(4) İlgili
tüzel kişiler, Kurul tarafından onaylanan güncel ve geçmiş tarifelerini,
Kurumca belirlenen çerçevede kamuoyuna duyurmakla ve internet sayfalarında
yayımlamakla yükümlüdür.
Mücbir sebepler ve tarife onayı
MADDE 9- (1) Mücbir sebeplerin gerçekleşmesi halinde, mücbir
sebepler ortadan kalkana ve yeni tarifeler onaylanana kadar tarifeler Kurul
tarafından resen belirlenir. Söz konusu uygulamanın tarifelere olan etkisi cari
ve/veya bir sonraki tarife uygulama dönemine yansıtılır.
Tarife revizyonu
MADDE 10- (Değişik:
RG-27/9/2018-30548)
(1) Aşağıdaki
hallerde tarifeler, ilgili tüzel kişinin talebi üzerine veya Kurum tarafından
resen revize edilebilir:
a) İlgili
veya diğer mevzuat hükümlerinin tarife revizyonu gerektirmesi,
b) Lisans
tadillerinin tarifeleri açıkça etkileyebilecek değişikliklere yol açması,
c) Mücbir
sebep halleri veya bu hallerin sona ermesi,
ç) Tarifeye
esas parametrelerde önemli değişiklikler meydana gelmesi.
(2) Tarife
revizyonunun etkisi cari tarife uygulama dönemine ve/veya sonraki tarife
uygulama dönemlerine yansıtılır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Tarifeler
Bağlantı tarifeleri
MADDE 11- (1) Bağlantı tarifeleri, iletim veya dağıtım
sistemine bağlantı karşılığında oluşan ve iletim ya da dağıtım şirketi
tarafından iletim veya dağıtım sistemine bağlantısı yapılan gerçek veya tüzel
kişiye tahakkuk ettirilen bağlantı bedeli ile bu bedellerin uygulanmasına
ilişkin hüküm ve şartlardan oluşur.
(2) İletim
sistemine bağlantı karşılığında iletim şirketi tarafından serbest tüketicilere
tahakkuk ettirilecek bağlantı bedeli, ŞİD hükümleri çerçevesinde ve bağlantı
için eşit durumda olan serbest tüketiciler arasında ayrım yapılmaması ilkesi
esas alınarak, iletim şirketi ile serbest tüketici arasında serbestçe
belirlenir.
(3) Dağıtım
sistemine bağlantı karşılığında dağıtım şirketi tarafından serbest tüketicilere
tahakkuk ettirilecek bağlantı bedeli, bağlantı için eşit durumda olan serbest
tüketiciler arasında ayrım yapılmaması ilkesi esas alınarak, Kurul tarafından
belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde uygulanır.
(4) Dağıtım
şirketi tarafından sorumluluk alanı içindeki abonelere, Kurul tarafından
onaylanan sabit bağlantı tarifeleri uygulanır.
(5) Dağıtım
şirketi tarafından bağlantıya ilişkin Kurul izni alınmak suretiyle, sorumluluk
alanı dışındaki müşterilere yapılan bağlantılarda bağlantı bedeli, ilgili
taraflar arasında serbestçe belirlenir.
İletim ve sevkiyat kontrol tarifeleri
MADDE 12- (1) İletim ve sevkiyat kontrol tarifeleri; üretilen,
ithal veya ihraç edilen doğal gazın nakli için iletim şebekesinden yararlanan
eşit taraflar arasında ayrım gözetmeksizin uygulanacak ve ŞİD kapsamında
tanımlanan iletim bedeli, sevkiyat kontrolüne ilişkin bedeller ile tarifelerin
uygulanmasına ilişkin hüküm ve şartlardan oluşur.
(2) İletim
bedeli, ilgili mevzuattaki hükümlere uygun olarak sabit ve değişken
maliyetlerinin karşılanması ve yatırımların sürdürülmesi için makul bir getiri
elde edilmesine izin verilecek şekilde belirlenir.
(3) İletim
bedeli, iletim kapasite bedeli ve iletim hizmet bedelinden oluşur. İlgili
mevzuat hükümleri dikkate alınarak belirlenen iletim bedeli, iletim şirketi
tarafından tedarikçiye tahakkuk ettirilir.
(4) İletim
şirketi Kuruma sunacağı tarife önerisinde; ters yönde, kesintili, kesintisiz ve
benzeri taşıma hizmetleri için farklı tarifeler önerebilir.
(5) İletim
ve sevkiyat kontrol tarifeleri kapsamındaki bedeller, Kurul tarafından belirlenen
usul ve esaslar ile ŞİD hükümleri esas alınarak hesaplanır.
(6) Kurum,
transit doğal gaz iletiminin teşvik edilmesi amacıyla transit iletim
tarifelerini yurt içi iletim tarifelerinden farklı usul ve esaslara göre tespit
etme yetkisine sahiptir.
Depolama tarifesi
MADDE 13- (1) Depolama tarifesi, sıvılaştırılmış doğal gaz
(LNG) ile yer altı doğal gaz depolama hizmeti karşılığında oluşan ve depolama
şirketi tarafından depolama hizmeti verilen tüzel kişiye tahakkuk ettirilen
bedeller ile bu bedellerin uygulanmasına ilişkin hüküm ve şartlardan oluşur.
(2) Depolama
bedellerinin, depolama lisansı sahibi tüzel kişiler tarafından işletilen
depolama tesislerine ilişkin olarak Kurul tarafından onaylanmış KUE ile ilgili
mevzuat hükümleri çerçevesinde ve eşit taraflar arasında ayrım yapılmaması
ilkesi esas alınarak, depolama şirketi ile hizmet alan tüzel kişi arasında
serbestçe belirlenmesi esastır.
(3) Depolama
tarifeleri, ülkedeki depolama kapasitesi yeterli seviyeye ulaşıncaya kadar
Kurul tarafından belirlenebilir. Bu durumda tarifeler, Kurul tarafından
belirlenen usul ve esaslar ile KUE hükümleri kapsamında tespit edilir.
(4) Depolama
bedelleri, ilgili mevzuattaki hükümlere uygun olarak sabit ve değişken
maliyetlerin karşılanması ve yatırımların sürdürülmesi için makul bir getiri elde
edilmesine izin verilecek şekilde belirlenir.
Toptan satış tarifesi
MADDE 14- (1) Toptan satış tarifelerinde, hakim durumun kötüye
kullanılmaması, doğal gaz arz güvenliği ve düzenliliğinin sağlanması ile
Kurulun bu konuda belirleyeceği diğer ilkelere uyulması esastır.
(2) Doğal
gaz toptan satış fiyatları bu ilkeler çerçevesinde doğal gaz alım satımı yapan
taraflar arasında Kurul onayı olmaksızın ve/fakat Kurul tarafından belirlenen
usul ve esaslara uygun olmak kaydıyla serbestçe belirlenir.
Perakende satış tarifeleri
MADDE 15- (1) Dağıtım şirketinin uygulayacağı perakende satış
fiyatı, birim doğal gaz alım fiyatı, sistem kullanım bedeli ile vergi ve vergi
benzeri mali yükümlülüklerden oluşur. Bu fiyat, dağıtım şirketinin uygulayacağı
perakende satış fiyatının üst sınırını oluşturur. Dağıtım şirketi
müşterilerden, ilgili mevzuatta belirlenen bedeller hariç olmak üzere,
perakende satış fiyatının dışında herhangi bir ad altında bedel talep edemez.
(2) Sistem
kullanım bedeli, müşterilerin sisteme getirdikleri yük ve maliyetler ve/veya
Kurul tarafından belirlenen tüketim kademeleri dikkate alınarak ilgili tüzel
kişi için belirlenen verimlilik hedeflerine ulaşılması ölçüsünde, ilgili
mevzuattaki hükümlere uygun olarak sabit ve değişken maliyetlerin karşılanması
ve yatırımların sürdürülmesi için makul bir getiri elde edilmesine izin
verilecek şekilde Kurul tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde
tespit edilir.
(3) Dağıtım
şirketlerinin bir tedarikçiden doğal gaz alan serbest tüketiciler için uygulayacağı
sistem kullanım bedeli, Kurul tarafından belirlenen bedeli geçemez.
(4) Dağıtım
şirketi sistem kullanım bedeli uygulamalarında kendi müşterileri ile bir
tedarikçiden doğal gaz alan serbest tüketiciler arasında ayrım yapamaz.
(5) Kurul
belirlenecek olan sistem kullanım bedelini, tüketim miktarlarını ve/veya
müşteri gruplarını dikkate alarak kendi içinde kademelendirebilir. Kurul
tarafından dağıtım bölgelerinin özellikleri dikkate alınarak farklı kademeler
belirlenebilir.
(6) Dağıtım
şirketinin dağıtım bölgesi dışında bağlantı yaptığı müşteriler için
uygulayacağı sistem kullanım bedeli, Kurul tarafından belirlenen bedeli
geçemez.
(7) Sistem
kullanım bedeli dağıtım şirketi tarafından;
a) Doğal gazı dağıtım şirketinden satın alan
müşteriler için doğrudan müşterilere,
b) Tedarikçiler tarafından dağıtım şebekesi
vasıtasıyla müşterilere doğal gaz satışı yapılması durumunda ilgili müşterinin
tedarikçilerine,
tahakkuk
ettirilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Ortak
Hükümler
Enflasyon oranı
MADDE 16- (1) Tarife hesaplamalarında dikkate alınacak
enflasyon oranının tespitinde TÜFE ve/veya Yi-ÜFE esas alınır.
Tarifelerin uygulanması
MADDE 17- (1) Tarifelerin uygulanmasına ilişkin hüküm ve
şartlar, her bir tarife türü için Kurul tarafından belirlenen usul ve esaslar
ile ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde belirlenir.
Tarifeye esas birimler
MADDE 18- (1) İlgili tüzel kişiler, tarifelerindeki bedelleri,
bağlantı bedeli hariç, enerji (kWh) ve 9155 kcal/m3 üst ısıl değer esas
alınarak hacim (Sm3) bazında gösterir.
(2) İlgili
tüzel kişilerce tahakkuk ettirilen bedellere esas doğal gaz miktarının
tespitinde doğal gazın özellikleri ve m3 cinsinden hacmi esas alınır. Doğal
gazın ISO 6976 standardına göre bulunan üst ısıl değeri ile Sm3 cinsinden
tespit edilen hacminin çarpımı sonucu bulunan enerji miktarı kWh cinsine
çevrilerek belirlenir.
Vergi ve vergi benzeri mali yükümlülükler
MADDE 19- (1) Tüzel kişiler, tahsilatına aracı oldukları vergi
ve vergi benzeri mali yükümlülükleri, ilgili kanunlarda aksine bir hüküm
olmadıkça, düzenledikleri ödeme bildirimlerinde ayrı olarak gösterir.
Lisans iptali halinde uygulanacak hükümler
MADDE 20- (1) İlgili tüzel kişilerin lisanslarının sona ermesi
veya iptali halinde, Kurulca hizmetin aksamaması için önceden alınacak
tedbirler kapsamında, Kurum tarafından uygulanan tarifelere yönelik gerekli
revizyon veya güncellemeler yapılabilir.
ALTINCI
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 21- (1) 26/9/2002 tarihli ve 24888 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan Doğal Gaz Piyasası Tarifeler Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Atıflar
MADDE 22- (1) 26/9/2002 tarihli ve 24888 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan Doğal Gaz Piyasası Tarifeler Yönetmeliğine yapılan atıflar bu
Yönetmeliğe yapılmış sayılır.
İzmit Gaz Dağıtım Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi
tarafından uygulanacak bedeller
GEÇİCİ MADDE 1- (1) DAG/183-33/028 numaralı dağıtım lisansı sahibi
İzmit Gaz Dağıtım Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi tarafından özelleştirme
tarihinden başlamak ve sekiz (8) yıl boyunca geçerli olmak üzere, sistem
kullanım bedelleri olarak; aboneler için 1615 sayılı Kurul Kararı ile
belirlenen birim hizmet amortisman bedeli, serbest tüketiciler için aynı Kurul
Kararı ile belirlenen taşıma bedeli uygulanır.
Başkent Doğal Gaz Dağıtım Gayrimenkul Yatırım
Ortaklığı Anonim Şirketi tarafından uygulanacak bedeller
GEÇİCİ MADDE 2- (1) DAG/1298/162 numaralı dağıtım lisansı sahibi
Başkent Doğal Gaz Dağıtım Gayrimenkul Yatırım Ortaklığı Anonim Şirketi
tarafından, hisselerinin özelleştirilmesine dair hisse satış sözleşmesinin imza
tarihini takip eden sekiz yıl süresince geçerli olmak üzere sistem kullanım
bedelleri; 4646 sayılı Kanun ile belirlenen birim hizmet ve amortisman bedeli
ve taşıma bedeli adı altında uygulanır. Aynı süre boyunca, birim hizmet ve
amortisman bedeli ile taşıma bedeli uygulamasında 800.000 Sm3 tüketim miktarı
dikkate alınır.
İhale şartnamelerinde belirlenen sürede uygulanacak
bedeller
GEÇİCİ MADDE 3- (1) Kurumun yaptığı ihale sonucunda şehir içi doğal
gaz dağıtım lisansı alan tüzel kişilerin ihale şartnamelerinde belirlenen süre
boyunca abonelerine uygulayacakları perakende satış fiyatı; birim doğal gaz
alım fiyatı, sistem kullanım bedeli ile vergi ve vergi benzeri mali
yükümlülükler toplamından oluşan perakende satış fiyatı üst sınırını geçemez.
Bu tüzel kişilerin ihale şartnamelerinde belirlenen süre boyunca uygulayacağı
sistem kullanım bedeli ihalede teklif etmiş oldukları birim hizmet ve
amortisman bedeline eşittir. Bu tüzel kişilerce serbest tüketicilere
uygulanacak sistem kullanım bedeli ihalede teklif etmiş oldukları birim hizmet
ve amortisman bedeli üst sınırını geçemez.
(2) Birinci
fıkra kapsamındaki tüzel kişilerin abonelere yapacakları bağlantı karşılığında
uygulayacakları abone bağlantı bedeli, ihale şartnamelerinde belirlenen süre
boyunca uygulanmak üzere, ihalede teklif etmiş oldukları abone bağlantı bedeli
üst sınırını geçemez.
Tüketim kademesi uygulaması
GEÇİCİ MADDE 4- (1) Kurul tarafından sistem kullanım bedellerine
ilişkin uygulamalar belirlenene kadar, 800.000 Sm3 tüketim miktarının altında
tüketimi olan müşterilere birim hizmet ve amortisman bedeli, bu miktarın
üzerinde tüketimi olan müşterilere taşıma bedeli uygulanır.
Yürürlük
MADDE 23- (1) Bu Yönetmelik 1/1/2017 tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 24- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Başkan yürütür.
|
Yönetmelik’in Yayımlandığı Resmî
Gazetenin Tarihi
Sayısı |
||
|
13/10/2016 |
29856 |
|
|
Yönetmelik’te Değişiklik Yapan
Düzenlemelerin Yayımlandığı Resmî Gazetenin Tarihi Sayısı |
||
|
1- |
27/9/2018 |
30548 |
Yorumlar
Yorum Gönder